Pakkeliste for motorsykkeltur
Dersom du kler deg godt på MC-tur, kan du forlenge sesongen fra tidlig vår til seint på høsten. Været kan skifte fort, og varme og komfort er viktig for sikkerhet og fokus på veien! Listen er ment som en veiledende huskeliste, med gode råd om hva som fungerer på MC-tur.
1. Innledning
Når du er kald kan oppmerksomheten lett bli trukket bort fra kjøreteknikken. Dette er ekstremt farlig; man blir ukonsentrert, kroppen blir stiv og man er ikke like myk og ledig. Det er fort gjort å tenke at dagen er varmere enn den egentlig er. Spesielt når du våkner opp til en perfekt varm og solrik dag.
Kle deg i tre lag
- Innerst mot huden: Netting som frakter fukt vekk og isolerer når du er i ro
- Isolerende mellomlag. Dette kan være ull, tynn dun eller fleece.
- Ytterlaget: Vind- og vannavstøtende MC-jakke og bukse.
På veien blir det raskt høyere kjøle-effekt enn vanlig. Det er derfor svært viktig å kle seg riktig og etter den reelle temperaturen - ikke den du kjenner i solveggen før du drar.
Daglig kontroll før kjøring
Sjekk sykkelen hver morgen før du kjører. Det trenger ikke å ta lang tid, men er veldig viktig:
- Bremser: Sjekk om begge virker, riktig nivå på bremsevæske beholdere.
- Lys: Sjekk at alle lysene fungerer. Ha gjerne med ekstra pærer.
- Speil: Sjekk at speil er riktig innstilt, at de sitter godt på og gir deg oversikt.
- Dekk: Rask visuell sjekk av mønsterdybde (minimum 1,6 mm) og lufttrykk. Snurr dekkene rundt for å se etter fremmedlegemer. Ha med deg punkteringskit og husk at det er påbudt å ha med gul vest. Det er viktig å bli sett av bilistene, særlig i mørke!
Kjør forsiktig og ta pauser
Ta pause når du kjenner at du trenger å strekke på beina. Ta gjerne frem brenner/kokeapparat og lag deg en god matbit med varm drikke. Dette gir ekstra energi og lader batteriene dine!
2. Pakkeliste
Overkropp
- Sports-BH: Ull-bh (kalde dager). Syntet-BH (varme dager)
- Super Thermo Zip Polo nettingtrøye er perfekt innerst mot huden på kalde dager med vind; juster med glidelåsen i front.
- Wool Thermo netting fungerer fint som mellomlag. To eller tre lag netting under skallet gir god fukttransport. Super Termo netting bør du alltid ha innerst mot huden fordi den trekker til seg minst fukt.
- Ulltrøye m/ høy hals. Behagelig, myk og kløfri. Høy hals med glidelås gjør det enkelt å regulere temperaturen underveis.
- Ull T-skjorter / kortermet
- Arctic Zip Polo trøye: Knallvarm trøye i ull og netting som egner seg både til kjøring og skift. Nettingen binder mye luft, og derfor isolerer plaggene svært godt. Ved høy aktivitet leder nettingen fuktighet bort fra kroppen. Ullen suger opp og fordamper fuktigheten videre ut og danner et isolerende lag over luftlommene i nettingen.
- Antarctic jakke: Meget varme plagg med tettstrikket ull ytterst, netting innerst og vindtette felter. Bruk jakken som mellomlag på kalde turer, eller ytterst når du kommer frem og legger fra deg mc-jakka. Dette er en fantastisk investering du nok ikke vil angre på.
- Skalljakke: Vindtett, vannavvisende og pustende. Dette kan være et godt alternativ utenpå mc-jakken hvis det regner, når du kommer frem eller ønsker å gå deg en tur. I kombinasjon med de andre produktene jeg har anbefalt vil du holde deg varm og tør. Brynjes skallbekledning består av robuste og slitesterke plagg som er laget for å vare i mange år. Plaggene kan brukes året rundt.
Hode, hals og hender
- Balaklava - god balaklava som vil hjelpe deg med å holde hodet varmt i hjelmen. Husk at hodet er det stedet på kroppen med mest varmetap, her er det viktig å redusere dette på en god måtte. Tactical Arctic balaklava er en to-lags balaklava med netting innerst og merinoull utenpå. Fleksible sømmer sikrer god passform, og man kan også benytte den som hals.
- Ull-hals: Tynn classic ullbuff eller tykk ullbuff i ull/netting. En god buff eller hals med vindstopper er fantastisk, dette beskytter halsen mot kraftig vind.
- Lue i ull og netting. Arctic hat er en klassiker på kalde turer. Den er også fin under hjelmen.
Hendene er veldig utsatt når man kjører motorsykkel. Invester i gode MC vinterhansker og/eller helårshansker. Det hjelper også med vindbeskyttere foran hendlene.
-
Skall/vindvotter kombinert med Arctic ull/netting vott og/eller tykke, tovede ullvotter inni kan være et godt tips på kalde dager. Brynje Expedition skall er først og fremst beregnet for bruk i kaldt, kjølig og skiftende vær. Vottene holder deg tørr og komfortabel i lang tid ved lett regn, og stoffet tørker raskt. Dersom det regner tungt over lang tid vil det etter hvert kunne begynne å trekke gjennom.
Nedentil
- Ull-boxer - Behagelig, myk og kløfri boxer med gylf i tettstrikket merinoull av fineste kvalitet.
- Arctic Boxer - Fryser du lett på rompa er dette et godt valg. Det er ett godt vis du ikke har varme sette eller ønsker litt ekstra komfort.
- Super Thermo nettinglongs med innlegg på knærne
- Arctic longs - knallvarm longs som passer bådetil kjøring og skift når du kommer frem
- Arctic heldress med do-luke - knall på kalde dager og du slipper glipp mellom trøye og longs
- Turbukse
- Shorts og/ eller badeshorts
Føttene
- Super Thermo sokk med netting passer i kalde og fuktige omgivelser, for eksempel i støvler. Svært slitesterke, isolerer og frakter fukt vekk fra føttene.
- Tykk ullsokk for kalde dager. Optimal sammensetning med tanke på isolasjon, fukttransport og slitestyrke.
- Joggesko, sandeler eller crocs hvis du får lyst til å røre litt på deg.
Kjøreutstyr, eksempler
- MC hjelm (CE4 godkjent). Må sitte godt på hodet og må ikke kunne vris eller vippes av hodet når hakestroppen er på.
- MC hansker. Hanskene bør være av god kvalitet og helst med forsterkninger/beskyttelse på utsatte steder. Det kan være lurt å skaffe seg flere par hansker for forskjellige værforhold.
- MC jakke. De fleste kjøreklær kommer med lommer til beskyttelsesinnlegg. Husk å sjekke om innleggene følger med eller ikke. Disse skal, i likhet med hjelmen, være CE-godkjente.
- MC bukse
- Ryggskinne/airbag. Denne skal som alt annet MC utstyr sitte godt på kroppen. Vi anbefaler derfor å bruke skinner som festes på kroppen med nyrebelte og skulderstropper. Dersom du er litt distre eller synes det blir litt mye å kle på seg anbefaler vi en skinne som du kan legge inn i jakken.
- MC støvler. Her er det lurt å bruke noen solide støvler eller sko. Det er viktig at sålen er stiv på tvers av fotbladet. Skaff deg helst støvler med stiv polstring over tærne og hælen.
- Gode solbriller
Førstehjelp
Lag deg et lite førstehjelps kit. Det bør inneholde:
- Sportsteip
- Sterilt gasbind
- Støttebandasje
- Plaster
- 2 stk smertestillende tabletter, eks. paracet. Ved ulykker må man ikke bruke smertestillende som inneholder blodfortyndene. Det kan øke blødningen.
- Antibac
- Pyrisept
- Xylocain/Eurax salve (kløe feks myggstikk)
- Allergitabletter
- Personlige medisiner
- Liten saks
- Pinsett
Ta gjerne et førstehjelpskurs. Er du mye på tur er det gode sjanser for at du vil komme først til et ulykkessted og må trå til med livredning osv.
Kjøkkenutstyr
- Spiseskje og kniv (som også kan skjære brød)
- Kopp (gjerne termokopp)
- Termos som fungerer
- Drikkeflasker med stor åpning anbefales. eks. Nalgene.
- Primus/stormkjøkken med gass eller brenner. Da har du kjele, stekepanne og kaffekjele som ikke vil ta så mye plass.
- Skjærefjøl
- Fyrstikker, lighter
- Unngå emballasje som lett spres i naturen. Solide poser med zip-lock kan vaskes og gjenbrukes.
- Oppvask: Svamp og Sunlight (er biologisk nedbrytbar og kan brukes til kroppsvask)
- Søppelpose. Les om sporløs ferdsel
Kjapp mat når nøden er stor: Real Turmat: Gryterett, suppe, energibar, sjokolade, energidrikk, solbærtoddy etc.
Annet
- Verktøy
- Hodelykt
- Kart
- Mobil, kamera, lader
- Toalettsaker: Tannbørste, tannkrem, tanntråd, ørepropper, linser + væske, solkrem, hårbørste, hårstrikk, håndkle, dopapir
- Penn, papir
- En god bok
3. Vekt og utstyr
- Velg utstyr som har lav vekt og tar liten plass (komprimerbarhet).
- Pakk så lett som mulig. Ta bare med det mest nødvendige.
- Fordel vekten på en god måtte på motorsykkelen. Husk at en dårlig fordeling av vekt vil gi dårlig kjøre egenskaper. Tunge ting bør pakkes mest mulig i senter av sykkelen.
- I tankveske eller bag på passasjersete. Sidevesker og toppkoffert skal tåle vekten som er oppgitt inni veskene. Det er noe en må sjekke. Se også i vognkortet for tillatt nyttelast inkludert vekt av passasjer. Tunge ting skal så langt ned i sideveskene som mulig. Pass på at vekten i sideveskene blir så lik som mulig. På moderne vesker følger det med mye gode stropper og festemuligheter. Bruk dem godt!
- Velg utstyr med høy kvalitet og slitestyrke. Jo lengre du bruker utstyret, jo bedre er det for lommeboka og naturen.
Pakkelisten er utarbeidet i samarbeid med:
- Hans Kristian Jørgensen. Han har jobbet mange år som motorsykkel Paramedic. I dag er han operativ leder/ innsatsleder for alle ambulansene i Oslo og Akershus med ansvar for ca. 60 ambulanser på dagtid og 35 på natt. På privaten er Hans Kristian MC-eventyrer og inspirerer mange med sine spennende turer som kombineres med matlaging på høyt nivå. Følg @biker.kost på Instagram og sjekk bikerkost.no.
- Pål Anders Ullevålseter. Har deltatt i Rally Dakar 12 ganger, med andreplass i 2010 som beste plassering. Da kjørte han med Brynje trøye og stilongs innerst mot huden. Pål brukte den samme stilongsen og trøya i mange år og sverger fremdeles til Brynje. Følg @paullevalseter på Instagram
Vi håper listen vil inspirere mange til å komme seg ut på tur. Har du innspill som kan gjøre pakkelisten bedre, hører vi gjerne fra deg.